باید بتوانیم بدون تبعیض در جنسیت، فرهنگ و طبقه اجتماعی، «فرصت های برابر آموزشی» را برای همه کودکان فراهم کنیم

معاون آموزش ابتدایی در سی و پنجمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش کشور:

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در سی و پنجمین اجلاس مدیران و روسای آموزش و پرورش کشور تاکید کرد: باید بتوانیم بدون تبعیض در جنسیت، فرهنگ و طبقه اجتماعی، فرصت های برابر آموزشی را برای همه کودکان فراهم کنیم. به گزارش مرکز اطلاع رسانی و  روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیم زاده در سی و پنجمین اجلاس سراسری مدیران و رؤسای آموزش و پرورش که در اردوگاه فرهنگی تربیتی شهید باهنر تهران با حضور وزیر،  معاونان و مدیران حوزه ستادی و همچنین مدیران کل آموزش و پرورش استان ها و روسای بیش از ۷۲۶ منطقه آموزش و پرورش و شورای معاونان ادارات کل استان ها به صورت مجازی و در بستر شاد در حال برگزاری است، درباره موضوع عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت یادگیری اظهار کرد: در بخش مفهوم شناسی باید بدانیم عدالت آموزشی درباره چیست، اهمیت و ضرورت آن در اسناد بالادستی و ابعاد عدالت آموزشی و اقدامات هربخش چه چیزی خواهد بود. وی افزود: وقتی درباره فرصت‌های برابر صحبت می‌کنیم، بعد از ثبت نام دانش‌آموزان، دسترسی به آموزش است. در موضوع دسترسی به آموزش باید بتوانیم بدون تبعیض از جنسیت، فرهنگ و طبقه اجتماعی، فرصت برابر را فراهم کنیم. حکیم زاده با بیان اینکه اولین فرصت آموزش را خداوند به انسان‌ها عطا می‌کند، بیان کرد: در موضوع ابعاد نابرابری در دسترسی به آموزش، بحث منابع، سواد، دسترسی آسان، کیفیت ادامه تحصیل و خروجی‌های یادگیری مطرح است. معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه اجزای ۳گانه عدالت آموزشی و تربیتی را دسترسی به آموزش، فرصت‌های برابر باکیفیت و عدالت تربیتی یعنی تعامل منصفانه و بدون تبعیض و پذیرش با همه دانش‌آموزان دانست. وی درباره چرایی اهمیت عدالت آموزشی اظهار کرد: اگر به این نتیجه برسیم که صرف مدرسه رفتن عدالت آموزشی نیست، موفق خواهیم بود. حکیم زاده گفت: تصویب برنامه به کارگیری راهبران آموزشی برای ارتقای کیفیت بخشی به آموزش، تصویب اساسنامه مدارس روستایی عشایری، تصویب آیین‌نامه کلاس‌های چندپایه، تصویب اساسنامه مدارس عشایری و تفاهمنامه تقسیم کار ملی را از جمله اقدامات در راستای افزایش عدالت آموزشی است. معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت:  در موضوع دسترسی به آموزش، نرخ پوشش ابتدایی افزایش پیدا کرده است، در تعداد بازماندگان جذب شده روند روبه رشدی داشته ایم و تعداد مدارس شبانه روزی افزایش پیدا کرده است.

سند تحول بنیادین